Koncepce mládeže Tatran Třemošná
01.01.24 | fotbal
Koncepce mládeže Tatran Třemošná
Základní body herních konceptů U9, U11, U13 +U15
Principiálně nechat ve všech kategoriích děti hrát delší dobu, nestřídat je po 3–4 minutách, kdy naspídovaní vletí do hřiště a minutu jančí. Koučovat více ty které má trenér u sebe než ty na hřišti, ale neznamená to, že by na hřiště nešli žádná doporučení. Často jde o to probouzet děti z pozice diváka do aktivní hry, ale ne tlakem „ makej nebo Tě vymetu“ J
To, že to chceme vidět ve hře, znamená, že se tomu již delší dobu (znamená třeba i rok či dva) věnujeme v tréninku = plánování rozvoje.
Jsou to body ve hře a samozřejmě jsou spojené s tím, co děti zvládnou všeobecně – obratnostně, silově a běžecky. Jestli neumí couvat se snížením těžištěm, těžko budou vycouvávat soupeře s míčem a čekat na chybný dotek.
U9
Práce s prostorem (neshlukování se) tak že navnímají nabíhání do
volného místa
Klička a změna směru běhu s míčem
Cílená střela dominantní nohou
Přihrávka většinově spíše na hráče, nebát se přihrát slabší
nohou
Převzetí míče do volného místa, silnější nohou do pohybu, slabší noze
se nevyhýbat.
Bránění – Konstruktivní odebrání míče a tedy i hra tělem –
ramenem
Přepínání – snaha získat míč a jít spíše k míči (budoucí
presing) po zisku co nejrychleji se nabídnout pohybem od hráče s míčem,
nikoliv do zákrytu a jenom dopředu
Hra brankáře, zatím spíše o střídání hráčů v brance. Nezůstávat
stát v brance, snaha o rozehru předním i zadním. Nohou i rukou.
Doporučené rozestavení 2:2 (výchova stoperů ) , zkoušet i 1:2:1 (
výchova krajních obránců – při ztrátě míče 3:1)
U11
Přibude středopolař – nejnáročnější na kontrolu prostoru kolem
sebe. Všichni nabíhání do prostoru a za obranu na průnikové přihrávky.
Zejména při kopu od branky, vzájemné výměny míst ( útočník-útočník,
obránce-útočník…..) se stálým sledováním míče a chtění ho.
Více způsobu kliček a jejich efektivita v prostoru = nevracet se kličkou
k obehranému protihráči a lepší rozlišení toho zda přihrát, narazit
si, či dál vést míč. Snaha o vedení míče spojené s krytím
míče – použití paží a vzdálenější nohy
Střela z prvního doteku, ale ne zbrkle v momentech, kdy má čas na první
přípravný dotek, Nevyhýbat se střele „slabší“ nohou stálým
připravováním na svou „lepší“.
Evidentní přihrej a běž-narážečka ve dvojici hlavně při situaci 2:1,
2:2 , přihrávka do prostoru a do běhu hráči. Přibude průniková
přihrávka mezi protihráče, zejména při nabíhání za obranu.
Převzetí míče v pohybu a do pohybu s uměním vzít si míč do volna a
nezpomalit (zejména dominantní nohou) dovednost si vzít míč i výrazně do
strany od protihráče a ochota si převzít i za sebe do volna = odlišit kdy
si míč převzít a kdy pustit a běžet za ním.
Bránění -Boční obranné postavení a vnímání , že soupeře někam
tlačím. „Neproběhnout soubojem, když má soupeř míč pod kontrolou.
I skluz patří ke hře, ale hlavně jako pokus získat míč, ale zatím jej
nenacvičujeme v tréninku i když ve hře se objevují.
Zrychlení přepnutí , výraznější připravenost na tělesný kontakt
v souboji, výraznější naběhnutí do volna. Ne už naznačení naběhnutí
jako v mlpř, ale opravdu uvolnění a naběhnutí
Autové vhazování s naznačením jedním směrem a vhození jinam. Vhození
mimo nejbližší hráče do prostoru. Vhazuje nejbližší hráč, nikoliv
specialista či zadní hráči.
Zpracování letícího míče vzduchem. Zpracování učíme nejdříve
placírkou po dopadu, ale na konci U11 již umí zpracovat i míč z voleje a
na zemi i šajtlí. Snaha o kontrolu prostoru kolem.
Spolupráce dvojic zejména v útočné činnosti (narážečka) ale
i v obrané činnosti. Obránci se nesráží a jsou i schopni zajistit jeden
druhého v souboji o míč.
Hlavičkování ti vyspělejší umí i ve výskoku a dokonce snaha
o usměrnění. Ti, kteří se bojí alespoň na zemi, ale čelem a úderem do
míče. Nikoliv temenem, se vtaženou hlavou a zavřenýma očima
Hra brankáře – již specializovaný, ale na části zápasů opakovaně
chodí do hry. Hraje vysoko a aktivně, což je spojeno i smluvením, Umí
vyhodit míč rukou, přes hlavy bránících. Při rozehře nohou se okamžitě
zapojit nabídkou. Brankářské techniky, zejména chytání a udržení míče
v obou rukách. Učí se vykopávat z ruky a ve hře sem tam použít.
Doporučené rozestavení 2:1:2 ( návaznost na MPř , výchova stoperů a
středního Z ) nebo 1:2:2 ( výchova krajních obránců – při ztrátě
míče 3:2 ).
U13
Práce s prostorem již i v souvislosti rozestavením. V prvním roce
třeba 2–3–2, jako logická návaznost na 2–1–2 stpř, Ve druhém roce
jiný typ, třeba 2–4–1. Vysoká aktivita a odvaha v nabízení se již
u kopu od branky. Stále snaha o přímočarost, ale evidentní vnímání
přenesení hry i dlouhou přihrávkou.
Kličky – vyšší efektivita, u některých i variabilita kliček. Jasné
rozlišení krátká X dlouhá, Hráč vnímá i to, že před brankou soupeře
slouží klička jako příprava na střelu a tedy se nemusí nutně dostat za
záda protihráči.
Udržení klidu při střelbě, ale snaha o rychlé provedení. Častá a
cílená střelba i z oblasti za PÚ. Lepší střelba i slabší nohou
zejména uvnitř PÚ. Evidentní technika kopu při rozlišení střelby na
přední X zadní tyč, dobíhání s předvídáním v momentě nápřahu
střílejícího – útočníci i obránci.
Přihrávání -Narážečka na třetího = lepší kontrola prostoru a aktivita
více hráčů najednou, Dlouhá cílená přihrávka vzduchem za obranu i jako
stranové přenesení hry, zejména dominantní nohou. Větší sebedůvěra
v přihrávání slabší nohou. Hráči se nebojí přihrávek pod tlakem,
zejména kolem PÚ soupeře = dovednost držet míč v kombinaci delší dobu
jako přípravu k zakončení. Pomalu tak směřujeme k diktování tempa hry,
nejen k přímočarosti za každou cenu. Dovednost diktování tempa se ale
projeví více či plně třeba až v U19, či ještě později.
Převzetí – První dotek i v rychlosti do volna všemi směry, snaha
oběma nohama dle situace. V klidu první dotek spojený třeba
i s předchozími klamavými pohyby. Vnímání a provádění otevřeného
postavení, zejména v klidu a s kontrolou prostoru kolem sebe. Připravenost
střílet prvním dotykem ze země i z voleje.
Bránění – Jednoznačná aktivita ve hře tělem – první kontakt
ramenem či stranou těla. Snaha hrát čistě a odebrat míč, ale zvládá už
odlišit, kdy odebírá, kdy ustojí a vytlačuje, a kdy „hasí situaci“
ukopnutím či hrou do těla.
Skupinový presing přechází pomalu i v týmový presing, kdy ani nejvzdálenější hráči, nezůstávají viset v prostoru daleko od hry….
Přechod k zónovému bránění, kdy nestojí u hráče, ale ve výhodném prostoru poblíž, a rozlišování tohoto chování uvnitř a kolem PÚ a dále od PÚ.Přebírání protihráčů a komunikace o tom.
Konstruktivní skluzy s okamžitým postavením a hraním dále se objevují i v tréninku v soubojích 1:1.
Přepínání zautomatizované bez prodlev, zejména v těžišti hry.
Zkušenější čtení hry a předvídání dle situace ve hře – dělání
si výhodné pozice.
Autové vhazování dle situace nakrátko i do prostoru spojené
s odkrýváním prostorů pro náběh druhého. Evidentní aktivita více
hráčů do všech směrů hry. Neucpávání si prostoru podél postranní
čáry. Vnímání situace a připravenost vhodit míč již když si pro něj
jde.
Zpracování míče ze vzduchu – různé typy nohou, stehnem i prsami,
s tím že se hráč již prvním kontaktem snaží dostávat do volného
prostoru, těm nejlepším se to daří. Specifické je zpracování míč
útočníkem, když má „na zádech obránce“ a udrží míč po dlouhé
přihrávce pro sebe či na sklepnutí spoluhráči – ti nejlepší to
ukazují ve hře.
Spolupráce trojic a i více hráčů – evidentní komunikace v obrané
i útočné fázi a to jak hlasem, tak i záměrným uvolňováním prostoru
pro spoluhráče. V obrané fázi viz bod 6. Spolupráce založená i na
oceňování myšlenek spoluhráčů slovem či gesty – vzájemná podpora.
Vzniká a je vidět již více týmový duch dle hesla jeden za všechny
všichni za jednoho, nejen mluvením o tom, ale i děláním. V tomto se
mohou ukazovat lídři.
Hlavičky ve výskoku všichni hráči. Snaha o cílené usměrnění směru
ať již jako přihrávka či střela. Hlavička dopředu při pohybu a odskoku
vzad je specifická hlavně pro bránící hráče, může se objevovat
v tréninku.
Rohový kop, a vůbec řešení standardních situací již se pomalu profilují
specialisté. Nejde jen o nakopnutí před branku, ale o aktivní snahu
naběhnout, rozdělit prostory (v obraně i protihráče obsadit ze
správného směru vůči brance a míči) a nabíhat i na rozehrávku
nakrátko. Snaha překvapit soupeře rychlou rozehrou, či překvapivou
rozehrou.
Ofsajd v PÚ je spíše o chování útočníků, než že bychom učili
bránící hráče ofsajdové taktiky, nicméně i bránící učíme vnímat,
že postavení hráče za nimi souvisí s novým pravidlem.
Hra brankáře ještě více opřena o správnější brankářskou techniku
pilovanou na brankářských trénincích. Kop od branky ale i běžná
přihrávka nohou ze země od brankáře, by měla již být kvalitně provedena
i na 30–35 metrů vzduchem do útočníků či záložníků. Výkop z ruky
až na cca 40, opět cílená přihrávka nabízejícímu se hráči. Rozehra
nohou nejbližším nabízejícím se a okamžité zapojení do kombinace však
zůstává podobně důležité jako v přípravce.
Brankář by měl již dominovat při centrovaných míčích, udržet je a okamžitě hledat rozehru, rukou či nohou.Vyrážení míče znamená okamžité pokračování ve hře pro brankaře i hráče a tedy učíme i vnímat kam vyráží.
Stoupá role organizátora obrany slovem i postavením, v útočné kombinaci při výstavbě je nadále aktivní a vytváří tak přečíslení.
Rozestavení 2:3:2 (výchova stoperů, krajních obránců a středního Z ) nebo 2:4:1 ( + spolupráce středních Z)
U15
Útočná fáze
Rozehra od brankáře ze hry + kop od branky
Nohou na krátko + do kombinace
Rukou vyhozením
Dlouhý výkop -ze země, z ruky
Práce s prostorem při hře kolem pokutového území soupeře – mezi
linie, za linie, náběhy po horizontále…
Chování dvojic a trojic – vzájemné výměny míst ve dvojici ( např.
tandem) nebo rotace 3 a více hráčů.
Dohrávání situací před brankami + přepínání
Soubojové chování při hře bokem, čelem, zády k soupeři
Typické chování na různých pozicích
Obraná fáze
Hra obrané linie + brankář ve vyšším postavení a návratu zpět +
pozice 6
Hra v bloku kolem PÚ
Zásady presingu, včetně slabé strany hřiště
Chování v typických situacích na stranách, na středu, i při
standardních situacích
Rozestavení v možné posloupnosti ročníků, ale třeba i s přihlédnutím k tomu s jak silným soupeřem se hraje. Máme-li více útočníků, můžeme například nejdříve přecházet na 4 – 3 – 3, jestliže máme jednoho, může to znamenat, že se snažíme hledat a vychovat dalšího. Zkrátka variabilita zde může spočívat na klubové koncepci, ale také vycházet z hráčského kádru, nebo i ze spolupráce s hráči, které pozice by oni chtěli v utkání hrát.
Jde o to, že hráči získávají zkušenosti s různými možnostmi, ale herní styl, odvaha, aktivita a dovednosti, jsou jednoznačně mnohem důležitější, než základní rozestavení.
Koncepce klubu ( hra na 4 obránce v linii ), vycházet tedy ze základu 4:4:2, 4:3:3, 4:5:1.